Museo del Prado ve Las Meninas

16 Şubat 2013

    

       Hermitage gibi Prado'da Kraliyet'de ki koleksiyonların toplanmasıyla oluşturulmuş bir müze.
Doğal olarak bir klişe daha ortaya çıkıyor. '' Bir günde bitmez ''. evet o yüzden bir kaç ressama odaklanıp gelmek de fayda var. Öğrenci kartım olduğu için giriş de ücret ödemiyorum. Tıp ki Hermitage'de ki gibi. Müzenin açılış tarihi 19 Kasım 1819. Yaklaşık 600 yıllık bir koleksiyonun ürünü. Ayrıca çok sayıda ressamın eserlerine de ev sahipliği yapıyor müze;  Goya, El Greco, Velazquez, Rubens, Zurbaran ve Rembrant benim bildiklerim.Müzede güncel sergilerde mevcut. Ben Belçikalı ressam Van Dyck'in sergisine denk geldim. Daha sonra Martin Rico'nun eserleri sergileniyordu. Ve ressamımı bulmuştum. Martin Rico. Manyak. Gezgin ressam. Muazzam tabloları beni büyüledi. '' El paisajista'' lakaplı kendini peyzaj alanında ispatlamış bir ressam. Şehir resimleriyle Prado'ya renk kattı. Venedik, Alhambra, Malaga gibi yerleri kendine has üslubuyla betimlemiş.
 






    Müzeye gelmemde ki en büyük sebep '' Las meninas'' idi. Tabloyu otuz dakika boyunca okumaya çalıştım. Ayrıca visual arts dersinde de bu tip tabloları ele almıştık. O yüzden az da olsa tecrübem vardı. İster istemez düşünmeden edemiyorum. Gerçekten Velazquez bu resmin bu kadar ilgi çekeceğini düşünüyor muydu ? Tablo şahane, becerisi ve zekası takdire şayan. Ama şöyle bir durum söz konusu, Foucalt'nun '' Kelime ve Şeyler'' adlı kitabının kapağı Las meninas( Nedimeler).  Foucalt kitabının başında kitaba yaklaşık 15 sayfa ayırıyor. Ayrıca çevirmen ( Mehmet Ali Kılıçboy) ile ilgili yazılanlar düşündürücü. Her neyse konuya gelelim. Tablo'dan yüzlerce anlam çıkarılıyor. Acaba Velazquez bu anlamların kaçına odaklanmıştı esas anlatmak istediği şeyi kaçırıp daha başka şeyler mi yakalamak istiyoruz ? Yani Foucalt biyoloji, psikoloji, sosyoloji, iktisadi, siyasi bir çok konuyu sorguluyor. Tablo bence zamanla verdiği mesajı kaybetmiş tablonun ana fikri seyircinin resmin içerisinde olması. Kapıdan bakan kişinin Velazquez'in ustası olması zaten Velazquez'in ne denli zeki bir ressam olduğunun kanıtı. 4.Felipe ve Kralice'nin seyirciyle aynı açıdan bakması ise tablodaki kadrajın, ressam tarafından ne kadar zekice ayarlandığının bir kanıtı. Aynı zamanda tablo zamanın monarşik yapısının anlamamızı sağlıyor. Ayrıca sarayın hiyerarşik düzenini( köpek, nedimeler, ufaklık ) çok zekici yansıtan Velazquez'in toprağı bol olsun. Ramos'un ( hocamın ) dediği gibi; '' Las meninas'ı görmek bir ülke görmek gibidir.'' Son olarak, resmin yapıldığı yer kuvvetle muhtemel El Escorial...

0 yorum:

Yorum Gönder